סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 971

"לייט עלה אביי"

קידושין לג ע"ב


בתשובות יד אליהו לגאון ר"א מלובלין בסימן ד' האריך בענין אם העוסק בתורה צריך לעמוד בפני ספר תורה בשעה שהוא עוסק בלמוד. ותחילת הנדון הוא מזה שלמדנו "לייט עלה אביי" ומסקנת הגמ' שהסיבה שלייט עלה אביי וכך נפסק להלכה שת"ח העוסק בלמודו חייב לקום מפני רבו, א"כ לפי הקו"ח שבגמ', פושט מזה היד אליהו שכ"ש שהוא חייב לעמוד מפני ס"ת, שהרי אם מפני לומדיה - לפני רבו, הוא חייב לקום אפ' כשהוא עוסק בלמוד, כ"ש שהוא חייב לקום לפני ס"ת אפי' כשהוא עסוק בלמוד. מאריך שם היד אליהו בענין זה ובתוך דבריו מבאר את קושיית הר"ן במה שנראה כסתירה מסוגייתנו שמשתמע שכבוד התורה של ס"ת עדיף מכבוד ת"ח, ומהסוגיה במכות של הני טפשיי, משתמע שכבוד גברא רבה עדיף מכבוד ס"ת. אומר היד אליהו כך, באמת תמוה בעיניו למה הגמ' במס' מכות אומרת כמה טפשיי הני אנשי, זה שייך לטפשות? אם הם אינם קמים לת"ח הם רשעים, הם הרי עוברים על מה שנאמר בתורה, "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן" מה זה שייך לטפשות זה פשוט רשעות, עוד הוא שואל למה הגמ' נצרכת להביא ראיה על החיוב לכבד ולקום מפני ת"ח מזה שהם יכולים לדרוש ארבעים יכנו שזה רק 39 האם צריך איזה ראיות, זה מצוה בתורה מפני שיבה תקום והדרת פני זקן. לכן מחדש היד אליהו פרוש מענין בגמ' הזאת, שגם אותם אנשים, אם היה מזדמן לפניהם ת"ח ודאי שהם היו קמים מפניו כי יש מצוה "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן", מה שהגמ' קוראת להם טפשיי מדובר בענין אחר לגמרי, מדובר שיש לפניהם שתי אפשרויות, ללכת למקום שבו הם יוכלו לכבד בקימה את הס"ת או ללכת למקום שבו אפשר לכבד בקימה את הת"ח, ובזה אם הם יבחרו ללכת למקום שמכבדים ס"ת רשעות אין כאן כי הרי אם היה מזדמן להם ת"ח לקום לפניו הם כן היו קמים, אלא שכשבאה לפניהם הברירה לבחור לעצמם דרך שאפשר לכבד ס"ת או דרך שאפשר לכבד ת"ח הם בוחרים ללכת למקום שאפשר לכבד ס"ת, וע"ז הגמ' אומרת, שזה טפשות, משום שנכון שלכבד ס"ת יש חיוב, וזה נלמד מקו"ח מלומדיה עומדים, בפני ס"ת לא כל שכן, אבל יש בזה טפשות משום שהגברא רבה יכול לפרש את התורה כפי שהגמ' למדה (39-40) דבצרי להו חדא, ובזה עדיף ללכת למקום שבו אפשר לכבד ת"ח מאשר למקום שבו אפשר לכבד רק את הס"ת, על זה נאמר הטפשות, ובטעם הדבר למה באמת עדיף, משום שהס"ת נקרא תורה שבכתב, ואילו הת"ח נקראים תורה שבע"פ, כפי שהוא מאריך שם הרבה בזה, ולכן כבודה של תורה שבע"פ שזה הת"ח עדיף, משום שדברי סופרים תמיד צריכים חיזוק טפי, ולפיכך אין כאן סתירה, וכפי שהיד אליהו מאריך ומוסיף עוד סבות ודברים מענינים באותה תשובה מדוע כבוד ת"ח עדיף מכבודה של ס"ת.

(הרה"ג מיכל זילבר שליט"א)

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר