אלף בית רש"י
דיוק וחידוש ברש"י
גיטין דף כג
עמוד ב
רש"י ד"ה לא מה אתם בני ברית. מהולים ובאו בברית מצות: אף שלוחכם בני ברית. לאפוקי עובד כוכבים אבל עבד בן ברית הוא דכתיב (דברים כט) מחוטב עציך וגו':
לשון רש"י מהולים לשון הווה ולא כתב נימולים, וכתב ובאו בברית מצות לשון עבר ולא כתב ובאים בברית מצות, וכן בד"ה השני שהביא רש"י ראיה שעבד נקרא בן ברית מהפסוקים בדברים ל וכתב רש"י וגו' כי כוונתו לשני הפסוקים (י) טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ: (יא) לְעָבְרְךָ בִּבְרִית יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ וּבְאָלָתוֹ אֲשֶׁר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם: חוטב עציך הם עבדים ונאמר עליהם לעברך בברית,
ורש"י לא מביא שצריכים למול את העבדים, כי כוונת רש"י לומר שהעיקר היא העברה בברית חיוב המצוות כי זה הוא ענין שיכולים להיות שליח למצוות, ולא רק בעצם היותם נמולים, כי היינו יכולים לומר מה אתם בני ישראל אך שלוחכם בן ישראל, ועל כן ענין המילה לבדה לא יכולה להיות נפק"מ לעניין שליחות, לכן כתב רש"י מהולים שזה הכוונה לחיוב המילה במהותה שהיא העברה בברית המצוות ע"י זה, וכל רגע ורגע יהודי עובר בברית, וכתב ובאו לשון עבר שזה כיוון לזמן שמשה רבינו אמר להם זאת אתם ניצבים היום.