סקר
לקראת סיום מסכת עירובין






 

דיוק וחידוש ברש"י

סוטה דף לו

 

עמוד ב

רש"י ד"ה מופים. מפורש במדרש רבי תנחומא שהיה פיו כפי יעקב אבינו בהלכות שקיבל משם ועבר:
בגמרא לא מובא הסבר לשם מופים ורש"י מביא את ההסבר ממדרש תנחומא ( המופיע רק במהדורת בובר, במדרש תנחומא בשאר מהדורות מופיע בלשון זה מופִּים, שֶׁהָיָה יָפֶה וּמְיֻפֶּה. )
וז"ל המדרש מופים שהיה לומד תורה מפי אבינו ומלמדה לי , והיו כל אחיו חוזרים ורועים והוא יושב אצל אבי ולומד ממנו המסורות מה שקיבל משם ומעבר,
במדרש רבה מופיע ג"כ הסבר על השם מופים וז"ל מֻפִּים, שֶׁהָיָה יָפֶה מְאֹד בְּכָל דָּבָר, וְשֶׁכָּל הֲלָכוֹת שֶׁמָּסְרוּ שֵׁם וְעֵבֶר לְיַעֲקֹב מְסָרוֹ לוֹ.
רש"י לכאורה בורר את הפירוש הקרוב ביותר למילה מופים שיש בתוכה את המילה "פי" אבל בעיקר גם רומז למילה "מופת" שפירושה דוגמא (לאות ולמופת) וכלשון הזהב של רש"י שאינו מצטט ממש מלשון המדרש אלא כותב שהיה פיו – כפי יעקב, ופירושו שפיו היה כדוגמת פי יעקב אבינו.
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר