סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"אימא" - פרשנות

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סוטה יד ע"ב
 

/מתני'/. היה מביא את מנחתה בתוך כפיפה מצרית, ונותנה על ידיה כדי ליגעה.
כל המנחות תחילתן וסופן בכלי שרת, וזו תחלתה בכפיפה מצרית וסופה בכלי שרת...
גמ'. ...
כל המנחות כו'. ורמינהו: סדר מנחות כיצד?
אדם מביא מנחה מתוך ביתו בקלתות של כסף ושל זהב,
ונותנה לתוך כלי שרת ומקדשה בכלי שרת...
קתני מיהא: בקלתות של כסף ובקלתות של זהב!
אמר רב פפא, אימא: בכלים הראויין לכלי שרת...
ונותנה לכלי שרת ומקדשה בכלי שרת. שמעת מינה: כלי שרת אין מקדשין אלא מדעת!
אימא: נותנה בכלי שרת לקדשה בכלי שרת.

מבנה הסוגיה:

1.

/מתני'/. היה מביא את מנחתה בתוך כפיפה מצרית, ונותנה על ידיה כדי ליגעה.
כל המנחות תחילתן וסופן בכלי שרת, וזו תחלתה בכפיפה מצרית וסופה בכלי שרת.
...
גמ'. ...
כל המנחות כו'. ורמינהו: סדר מנחות כיצד?
אדם מביא מנחה מתוך ביתו בקלתות של כסף ושל זהב,
ונותנה לתוך כלי שרת ומקדשה בכלי שרת,
...

2.
הגמרא מקשה:

קתני מיהא: בקלתות של כסף ובקלתות של זהב!

משמע בברייתא שהביאו את המנחה בכלי כסף וזהב שלא הוקדשו מלכתחילה להיות כלי שרת, וסותר לאמור במשנתנו.

3.
רב פפא מיישב:

אמר רב פפא, אימא: בכלים הראויין לכלי שרת.

כוונת משנתנו בביטוי "כל המנחות תחילתן וסופן בכלי שרת" - "בכלים הראויין לכלי שרת".
כלומר, תוספת של המלה "הראויים".

3.1
אין זו הגהה בדברי המשנה אלא פרשנות [ראה גם "מתיבתא", הערה יט.]

4.
בהמשך הגמרא:

... ונותנה לכלי שרת ומקדשה בכלי שרת.

שמעת מינה: כלי שרת אין מקדשין אלא מדעת!

הגמרא מסיקה מלשון הברייתא שהכהן צריך גם להניח את המנחה בכלי וגם לקדש את הכלי ככלי שרת.

5.
עונה הגמרא:

אימא: נותנה בכלי שרת לקדשה בכלי שרת.

כלומר, הכלי שרת מקדש את המנחה מאליו ללא צורך בכוונת הכהן.

המלה "ומקדשה" בברייתא לא מוסב על האדם - כבסעיף 4 - אלא על הכלי!

גם כאן הביטוי "אימא" הוא פרשנות ולא תיקון גירסא.
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר