סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"מדרבנן נשמע לרבי עקיבא" 

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

נזיר לז ע"ב
 

אמר ליה רב אחא בריה דרב אויא לרב אשי: מדרבנן נשמע לרבי עקיבא, מי לא אמרי רבנן משרת ליתן טעם כעיקר - מכאן אתה דן לכל איסורין שבתורה. לרבי עקיבא נמי: משרת - להיתר מצטרף לאיסור, מכאן אתה דן לכל איסורין שבתורה כולה! אמר ליה:...

הביטוי "מדרב... נשמע לרב..." מובא בש"ס 6 פעמים. אין הכוונה כפשוטו שכדי להבין שיטה מסויימת נוכל להבינה על ידי מי שחולק עליה [שייך לגבי כל "מחלוקת" בש"ס]. אלא הכוונה היא שעיקרון מסויים שמובא על ידי חכם מסויים ניתן ליישמו גם לגבי חכם שחולק עליו. ובסוגייתנו הכוונה היא, שכמו שחכמים לומדים מנזיר את העיקרון של "טעם כעיקר" לכל התורה כולה, כך גם רבי עקיבא ילמד מנזיר את העיקרון של "היתר מצטרף לאיסור" לכל התורה כולה.
כלומר, הכללים שלהם שונים אבל העיקרון המשותף הוא, שלומדים דין מנזיר לכל דיני התורה!

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר