סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

רישא וסיפא במשנה; "איידי"; "משום דקתני"; "דבעי למיתנא"

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

נזיר כא ע"א

 

ומשום דקתני סיפא: הותר הראשון - הותרו כולן, הותר האחרון - האחרון מותר וכולן אסורין, 
מכלל דאיכא אמצעי, ומשום הכי קתני ואני ואני. 
...
איידי דקתני: הותר הראשון - הותרו כולן, הותר האחרון - האחרון מותר וכולן אסורין, מכלל דאיכא אמצעי, משום הכי קתני ואני ואני. 
...
אימא לך: לעולם חד בחבריה מתפיס, ואיידי דבעי מיתנא הותרו כולן, דאי תנא אמצעי איכא ראשון דלא משתרי, משום הכי קתני ראשון. 
...
ומשום דקתני סיפא: היפר לה בעלה והיא לא ידעה, והיתה שותה יין ומטמאה למתים - אינה סופגת את הארבעים, תנא נמי רישא סופגת. 

 

1.
הביטוי "משום דקתני סיפא... משום הכי קתני"

ומשום דקתני סיפא: הותר הראשון - הותרו כולן, הותר האחרון - האחרון מותר וכולן אסורין,
מכלל דאיכא אמצעי, ומשום הכי קתני ואני ואני.

ניסוח [דין מיותור] ברישא בגלל הסיפא.
מבנה הביטוי הוא צירוף של "משום"+"דקתני"

1.1
הביטוי "משום דקתני סיפא - 4 מופעים בש"ס. פעמיים - בסוגייתנו.

2.
הביטוי "אידי דקתני... משום הכי קתני"

... איידי דקתני: הותר הראשון - הותרו כולן, הותר האחרון - האחרון מותר וכולן אסורין, מכלל דאיכא אמצעי, משום הכי קתני ואני ואני.

ניסוח [דין מיותר] ברישא בגלל הסיפא.
מבנה הביטוי הוא צירוף של "איידי דקתני"+"דקתני"

2.1
בדרך כלל בש"ס מפרשים משנה באופן שהסיפא נאמרה בעקבות מה שנאמר ברישא והניסוח הוא "איידי דתנא רישא ... תנא..." - 18 פעמים.

2.2
אבל להיפך, ללמוד מהסיפא לרישא בניסוח "איידי דתנא סיפא..." - 0 מופעים בש"ס.

2.3
אבל כן מוזכר הביטוי - כבסוגייתנו - "איידי דקתני" שכוונתו לסיפא...

א. בגיטין דף כג - מהרישא לסיפא

ב. בבא מציעא דף צב - מהרישא לסיפא

ג. מסכת נדרים דף יד - משמע מסיפא לרישא [הערה : לא ממש "סיפא" אלא דין שמוזכר "רחוק" יותר.

ד. מסכת נדרים דף טו - איידי דקתני רישא אכל דלא מיתני ליה אוכל, תני סיפא הלך.

ה. מסכת נדרים דף לג - ואיידי דקתני רישא לא ישאילנו, תנא סיפא משאילו.

ו. מסכת נזיר דף ד - ואיידי דקתני גבי נזיר עולם [במשנה קודמת - כאילו "רישא"] אם נטמא, תנא נמי גבי נזיר שמשון [במשנה נוכחית - כאילו "סיפא"] אם נטמא.

2.4
כלומר, יוצא שהביטוי "איידי דקתני" שמתייחס לסיפא מובא בש"ס פעמיים. 1 - בסוגייתנו; 1 - במסכת נדרים. על שתי מסכתות אלה נאמר "לשון נדרים משונה" ו"לשון נזיר משונה".

3.


... אימא לך: לעולם חד בחבריה מתפיס, ואיידי דבעי מיתנא הותרו כולן, דאי תנא אמצעי איכא ראשון דלא משתרי, משום הכי קתני ראשון.

ניסוח [ייתור] ברישא בגלל הסיפא.
מבנה הביטוי הוא צירוף של "איידי דבעי מיתנא"+"קתני"

הביטוי "איידי דבעי מיתנא" מובא בש"ס 4 פעמים. ב 2 מופעים כתוב במפורש "איידי דבעי מיתנא סיפא..."

במסכת שבועות דף יח עמוד א:

"ואיידי דבעי מיתנא נמצא על שלה [בסיפא במשנה במסכת נדה דף יד עמוד א], תנא נמי נמצא על שלו [ברישא של אותה משנה]".

בשלושת המופעים האחרים הביטוי הוא [לגבי הרישא] "תנא נמי" ואילו בסוגייתנו - מסכת נזיר דף כא - הביטוי ברישא הוא "משום הכי קתני". - חריג כי "לשון נזיר משונה".

4.

... ומשום דקתני סיפא: היפר לה בעלה והיא לא ידעה, והיתה שותה יין ומטמאה למתים - אינה סופגת את הארבעים,

תלמוד בבלי מסכת נזיר דף כב עמוד א

תנא נמי רישא סופגת.

ניסוח [ייתור] ברישא בגלל הסיפא.
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר