סקר
איזה דפוס אני מעדיף?
טלמן
וגשל
עוז והדר
מסורת הש"ס


 

חידות וחידודים על הדף / אריה פלהיימר

נדרים מח-נד

 

1. באיזה עניין נזכר:

א. 240 מיליון?
ב. "ראשו של זה בצד עיקרו של זה"?
 

2. מי הוא זה ואיזה הוא:

א. ה"אסיאתי", שהוזמן לביקור בית, ושסמוך להגעתו חזר כלעומת שבא, ללא ביצוע המשימה שלשמה נקרא?
ב. שני בני זוג, שלא נראו יחד ברשות הרבים ומדוע?
ג. ה"טייקון" שצמח בבחינת "מאשפות ירים אביון"?
ד. שתי דמויות הממחישות בעליל את דברי חז"ל: "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו"?
ה. שבניגוד למקובל, היה מוכן לשלם לבדרן, ובלבד שלא יצחיקו?
 

3. מה המשותף ל:

א. קידוש, הבדלה, ארבע כוסות?
ב. מלווי בריבית, מגדלי חזירים?
 

4. השלם:

א. "אנשי הגליל........... היו".
ב. "........ מלאכה שמכבדת את בעליה".
ג. "בנדרים הלך אחר..... בני אדם".
 

5. שונות:

א. האם אפיונם הנוכחי של תלמידי חכמים כבעלי גוף חלש התאים למציאות גם בתקופת חכמינו?
ב. בעידננו, עידן ה"פוליטיקל קורקט", בלתי מקובל לייחס תכונות שליליות על פי ארץ המוצא. האם גם בגמרא הקפידו על כך?
ג. היכן בענייננו יש ביטוי מעשי להמלצה: "תן לאצבעות ללכת במקומך"?
ד. מן המפורסמות הוא נוהגו של יהודי להשיב על שאלה בשאלה נגדית (ובעצם, למה לא?...). הוכח מוסכמה זו מענייננו.
ה. "לא נורא חבר: ישנן צרות גדולות יותר" – היכן בענייננו יש ביטוי מוחשי לרוח הדברים הללו?
 

תשובות

1. באיזה עניין נזכר:
א. "רבי עבד ליה הלולא לר"ש ברבי כתב (=בר קפרא) על בית גננא עשרין וארבעה אלפין ריבואין דינרין נפקו על בית גננא דין ולא אזמניה לבר קפרא", נ: 9 למטה.
ב. "והיינו תספורת של כהן גדול", נ"א. בשליש התחתון.

2. מי הוא זה ואיזה הוא:
א. "ההוא אסיא" (=מרפא), שנקרא לביתו של רבי ירמיה לרפאו, ראה דלעת מונחת בביתו, מה שגרם לו לצאת מן הבית ללא טיפול, בטענה: "מלאך מותא אית ליה לדין בביתיה ואנא איעול לאסאה יתיה?!", מ"ט. בהתרחבות.
ב. לרבי יהודה ואשתו היה – מחמת עניותם - אך ורק בגד עליון אחד ללבוש, ועל כן הם השתמשו בו בפרהסיה בתורנות, מ"ט: 5 למטה.
ג. "מן שית מילי איעתר רבי עקיבא, נ. 3 לפני ההתרחבות.
ד. רבי יהושע בן חנניה ("תורה מפוארת בכלי מכוער") ושמואל ("גוצא ורבה כריסיה אוכם ורבה שיניה"), נ: 7 למעלה ובסיפור העוקב.
ה. "יומא דמחייך ביה רבי אתיא פורענותא לעלמא א"ל לבר קפרא לא תבדחינן ויהיבנא לך ארבעין גריוי חיטי", נ: 3 למטה.

3. מה המשותף ל:
א. אלו הן ההזדמנויות היחידות בשנה שבהן שתה רבי יהודה יין, מ"ט: ברבע התחתון.
ב. בעיניו של "ההוא צדוקי", פניו של רבי יהודה נדמו "אי כמלוי רבית אי כמגדלי חזירין" (רש"י: שהן מרויחין ביותר ופניהן צהובין ויפין"), מ"ט: 10 למטה.

4. השלם:
א. "אנשי גליל קנטרנין היו", מ"ח. מתחת לאמצע העמוד.
ב. "גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה", מ"ט: 6 למטה.
ג. "בנדרים הלך אחר לשון בני אדם", נ"א: 4 למטה.

5. שונות:
א. אכן כן: "מריעי רבנן",דהיינו החולים הם תלמידי חכמים, מ"ט: 3 למעלה.
ב. לא ולא: "דאמר ר' זירא ( =שעלה מבבל) בבלאי טפשאי דאכלי לחמא בלחמא", מ"ט: 4 למעלה.
ג. "רבי יוסי ורבי יהודה חד אכיל דייסא באצבעותיה וחד אכיל בהוצא", מ"ט: באמצע העמוד.
ד. בהמשך למסופר בתשובה ג, שאל איש את רעהו לפשר מעשיו ("עד מתי אתה מאכילני צואתך?"), ובתשובה לכך השיב גם הוא בשאלה ("עד מתי אתה מאכילני רוקך?"), שם.
ה. התחפשותו של אליהו לעני, שביקש מרבי עקיבא ורעייתו תבן לאשתו היולדת, נועדה, אליבא דרש"י והר"ן, לגרום להם להגיע לתובנה הזאת, נ. 9 למעלה.

המחבר מוכן ברצון לשלוח את החידון ישירות לדוא"ל הפרטי, ואף ישמח לקבל הארות והערות. את הבקשה יש להפנות ל aryefell2@gmail.com



עיצוב: אפרת נוילנדר | תיכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר