סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 934

"מעשה באחד שנדר מבת אחותו הנייה הכניסוה לבית ר' ישמעאל ויפוה"

נדרים סו ע"א


וממשיכה הגמ' "אמר לו ר' ישמעאל בני מזו נדרת אמר לו לאו והתירה ר' ישמעאל. באותה שעה בכה ר' ישמעאל ואמר בנות ישראל נאות הן אלא שהעניות מנוולתן". על סמך דברי מש' אלו הסביר הגאון מרוגצ'וב את דברי הגמ' במס' תענית בדף נ"א, נאמר שם במשנה "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב שבהם בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולים שלא לבייש את מי שאין לו וכו' ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים ומה היו אומרות בחור שא נא עיניך ראה מה אתה בורר לך", בגמ' שם נא' כך: "ת"ר יפהפיות שבהן מה היו אומרות תנו עינכם ליופי וכו' מיוחסות שבהן מה היו אומרות תנו עיניכם למשפחה וכו' ומכוערות שבהן מה היו אומרות קחו מקחכם לשם שמים ובלבד שתעטרונו בזהובים".

דברי הברייתא מאד תמוהים המכוערות דורשות מהבחורים שיקחו אותם לשם שמים ורוצות שיעטרו אותם בזהובים, האם מגיע להם שיעטרו אותם בזהובים למרות כיעורן. מה הכוונה ובלבד שתעטרונו בזהובים. מסביר הגאון מרוגצ'וב הרי ר' ישמעאל אמר שבנות ישראל נאות הן אלא שעניותם מנוולתן, גם כאשר בנות ישראל מכוערות אין זה אלא משום עניותם, הם כרגע מכוערות, וזו כוונתן: קחו מקחכם לשם שמים בלבד שתעטרונו בזהובים ואז תראו שנאות אנו ולא מכוערות. ולכן מסיימת המש' במס' נדרים "וכשמת רבי ישמעאל היו בנות ישראל נושאות קינה ואומרות "בנות ישראל על ר' ישמעאל בכינה".

[האדמו"ר מטאלנא שליט"א]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר