סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

רבי יהודה ורבי יוסי - כמי הלכה

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

כתובות לז ע"א


ורמי שבויה אשבויה;
דתניא: הגיורת, והשבויה, והשפחה, שנפדו ושנתגיירו ושנשתחררו יתירות על בנות ג' שנים ויום אחד - צריכות להמתין ג' חדשים, דברי ר' יהודה,
ר' יוסי מתיר ליארס ולינשא מיד! אשתיק.
א"ל: מידי שמיע לך בהא?
אמר ליה, הכי אמר רב ששת: שראוה שנבעלה.
א"ה, מאי טעמא דר' יוסי?
אמר רבה, קסבר ר' יוסי: אשה מזנה משמשת במוך שלא תתעבר.
בשלמא גיורת - כיון דדעתה לאיגיורי מנטרא נפשה,
שבויה נמי - דלא ידעה היכא ממטו לה,
שפחה נמי - דשמעה מפי מרה,
אלא יוצאה בשן ועין מאי איכא למימר?
וכי תימא, כל ממילא לא א"ר יוסי, הרי אנוסה ומפותה דממילא,
ותניא: אנוסה ומפותה - צריכות להמתין ג' חדשים, דברי ר' יהודה,
ר' יוסי מתיר ליארס ולינשא מיד!
אלא אמר רבה, קסבר ר' יוסי: אשה מזנה מתהפכת כדי שלא תתעבר.
ואידך?
חיישי' שמא לא נהפכה יפה יפה. שנא': +שמות כ"א+ ולא יהיה אסון ענוש יענש וכו'.

מבנה הסוגיה:

1.

ורמי שבויה אשבויה;
דתניא: הגיורת, והשבויה, והשפחה, שנפדו ושנתגיירו ושנשתחררו יתירות על בנות ג' שנים ויום אחד - צריכות להמתין ג' חדשים, דברי ר' יהודה,
ר' יוסי מתיר ליארס ולינשא מיד!
אשתיק.

כאן משמע שלפי רבי יהודה חוששים ששבויה נבעלה בזמן שבייתה, וסותר לדברי רבי יהודה בברייתא הקודמת ששבויה שנאנסה אחרי שהשתחררה יש לה קנס כי מניחים שהיא לא נבעלה בזמן שבייתה.

א"ל: מידי שמיע לך בהא?
אמר ליה, הכי אמר רב ששת: שראוה שנבעלה.

2.
מדובר בברייתא זו במקרה ספציפי שיש עדים שנבעלה בזמן שבייתה.

3.

א"ה [=אי הכי"], מאי טעמא דר' יוסי?

מקשה הגמרא אם יש עדים שנבעלה לפני שחרורה מדוע רבי יוסי מתיר לה להתחתן מייד אחרי שחרורה ללא המתנה של 3 חודשים כדי לוודא אם היתה בהריון בזמן שבייתה.

4.
עונה הגמרא:

אמר רבה, קסבר ר' יוסי: אשה מזנה משמשת במוך שלא תתעבר.
בשלמא גיורת - כיון דדעתה לאיגיורי מנטרא נפשה,
שבויה נמי - דלא ידעה היכא ממטו לה,
שפחה נמי - דשמעה מפי מרה,
אלא יוצאה בשן ועין מאי איכא למימר?

וכי תימא, כל ממילא לא א"ר יוסי, הרי אנוסה ומפותה דממילא,
ותניא: אנוסה ומפותה - צריכות להמתין ג' חדשים, דברי ר' יהודה,
ר' יוסי מתיר ליארס ולינשא מיד!

אלא אמר רבה, קסבר ר' יוסי: אשה מזנה מתהפכת כדי שלא תתעבר.

סוף העניין שלפי רבי יוסי אשה שמזנה דואגת שלא תתעבר.

4.1

ואידך?
חיישי' שמא לא נהפכה יפה יפה.

ורבי יהודה חושש שמא לא הצליחה למנוע את עיבורה, ולכן חובה שתמתין 3 חדשים לפני שנישאת אחרי שחרורה.

5.
רמב"ם הלכות גירושין פרק יא הלכה כב:

הממאנת אינה צריכה להמתין לא גזרו אלא בגרושה, וכן המזנה אינה צריכה להמתין מפני שהיא משמרת עצמה שלא תתעבר, וכן אנוסה ומפותה אינן צריכות להמתין.

6.
מגיד משנה הלכות גירושין פרק יא הלכה כב:

[כב] הממאנת אינה צריכה להמתין. שם פרק ד' אחין (שם ל"ד) ובמקומות אחרים:
וכן המזנה. כבר כתבתי למעלה מחלוקת רבי יהודה ורבי יוסי באנוסה ומפותה ונחלקו הגאונים ז"ל בפסק הלכה כמ"ש בהלכות
לפי שיש מן הגאונים שפוסקים בזו כרבי יהודה
ודעת ההלכות לפסוק כרבי יוסי וכן דעת רבינו ויש מן האחרונים שהסכימו לדברי הגאונים ז"ל. אבל מדברי הרמב"ן והרשב"א ז"ל נראה שהסכימו לדעת ההלכות:

7.
ובפשטות, זו מחלוקת בשו"ע כמי פוסקים:

שולחן ערוך אבן העזר הלכות אישות סימן יג סעיף ו:

הממאנת, אינה צריכה להמתין. לא גזרו אלא בגרושה. וכן המזנה אינה צריכה להמתין, מפני שמהפכת עצמה בשעת תשמיש כדי שלא תתעבר. וכן אנוסה ומפותה אינן צריכות להמתין. יד] והוא הדין לשבויה, אפילו היא גדולה.

הגה: טו] ט [ז] וי"א דכל אלו צריכין להמתין, טז] אם הם גדולות וראויות להתעבר (טור). י יז] אשה שנאנסה תחת בעלה, (ה) יח] אם לא [ח] נבעלה לבעלה תחלה צריכה להמתין (א"ז).

הרמב"ם והשו"ע פוסקים כרבי יוסי, כנראה לפי הכלל, שהלכה כרבי יוסי נגד רבי יהודה. ואילו הרא"ש והרמ"א פוסקים כרבי יהודה.

7.1
יש מי שאומר שמי שפוסק כרבי יהודה הרי זה בגלל שיש להחמיר בזה.

7.2
ונראה לומר, שאולי הסיבה לפסוק כרבי יהודה היא בכך שעיקר הדיון בסוגייתנו היא לפי שיטת רבי יהודה. ודברי רבי יוסי נדונים ב"דרך אגב"!

7.3
אמנם כל הפרשנים מסבירים שעיקר הסוגיה היא לא בסוגייתנו אלא במסכת יבמות דף לה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר