סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

למי מוציא שם רע משלם את הקנס? / הרב עקיבא כהנא

פורסם בעלון השבועי חמדת ימים - ארץ חמדה

כתובות מד ע"א - מה ע"ב


הגמרא בכתובות (דף מד – מה) דנה באריכות בסוגיית מוציא שם רע והקנס שהוא משלם לאבי הנערה שעליה הוציא שם רע.

אמנם הראשונים מקשים קושיה יסודית: לכאורה הכלל הוא שנערה היא ברשות אביה רק כל עוד היא לא נישאה או בגרה, כאשר הנערה נישאה היא כבר אינה עומדת ברשות אביה, אלא ברשות עצמה, ולכן לכאורה כל הקנסות שמשיתים על מישהו עבורה, צריכים להגיע אליה?

תוספות הרא"ש (לט ע"א ד"ה הואיל) תירץ שכיון שהוצאת שם הרע הינה על המשפחה והאב, לכן האב הוא זה שמקבל את הקנס שהושת על הבעל כתוצאה מהוצאת שם רע זו, וכפי שכתבה המשנה בערכין (דף טו ע"א) שמוציא שם רע משלם קנס גבוה בגלל הוצאת שם הרע שיש במעשהו.

תוספות רי"ד (מד ע"ב ד"ה א"ר יוסי) מתרץ תירוץ מחודש: אמנם התורה אומרת שהקנס מגיע לאבי הנערה אך אין כוונתה שהוא יכול לעשות עם הכסף מה שהוא רוצה, אלא שהוא חייב 'לעשות מהן סגולה לבתו' כלומר, שהוא חייב להחזיק את הכסף עבור הבת, אלא שעל מנת שהכסף לא יגיע לבעל האב מחזיק את הכסף עבור בתו.

רמז לפירוש זה ניתן לראות בפסוקים (דברים כב, יט) שכתוב 'וענשו אותו... ונתנו לאבי הנערה', ולא כמו לגבי אונס (דברים כב, כט) שם נאמר 'ונתן האיש... לאבי הנערה'. כיון שבאונס הכסף אכן שייך לאבי הנערה כי היא לא יצאה מרשותו, ולכן כתוב 'ונתן לאבי הנערה', לעומת הפסוק במוציא שם רע שם יש עונש, ורק נותנים לאבי הנערה כפיקדון.

סיכום:
התורה אומרת שמוציא שם רע משלם לאבי הנערה את הקנס שהושת עליו, ועל כך מקשים הראשונים שלכאורה הקנס צריך להגיע לבת ולא לאב. לדעת תוספות הרא"ש התשלום הוא תמורת השם רע שיצא על המשפחה, ואילו לדעת התוספות רי"ד האב מחזיק את הכסף עבור הבת, אבל הכסף הוא אכן של הבת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר