סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 848

 

"ולנמצאת הולכין אחר הרוב"

שקלים יט ע"ב


בשר שנמצא בשוק הולכים אחרי רוב החנויות שבעיר, ומכיון שרוב החנויות מוכרות בשר כשר מותר לו לאכול את הבשר. דין זה בנוי על הלכה שמבוארת בבבלי בכתובות דף ט"ו, למדים מהפסוק "וארב לו וקם עליו" כל קבוע כמחצה על מחצה דמי דהיינו, מה שהתורה אומרת הלך אחר הרוב, זה רק בדבר שפרש ואין אנו יודעים מהיכן הוא פרש, האם הוא פרש מהרוב או מהמיעוט, הכלל הוא "כל דפריש מרובא פריש", לך אחר הרוב ותקבע שהפורש פורש מן הרוב, וממילא מה שמצאת בשר בשוק ודאי שפרש מן הרב, משא"כ אם הספק נולד בקבוע, כמו כאן אם הוא לוקח בשר מהחנויות אז הרי הספק שלו נולד בחנויות הקבועות במקומם, והספק מאיזה מהחנויות הקבועות הוא לקח את הבשר, זה נקרא קבוע, הכלל הוא ש"כל קבוע כמחצה על מחצה דמי", היינו אפילו כשיש רוב וכנגדו מיעוט, הדין יהיה שכל קבוע כמחצה על מחצה דמי, והבשר אסור.

ודין זה של כל קבוע כמחצה על מחצה דמי, נאמר בין לחומרא בין לקולא, ובציור של הדין השני שתשע חנויות מוכרות בשר שחוטה ואחת מוכרת בשר נבילה, שלכן בנמצא, כיון שבשר שנמצא בשוק הולכים אחרי הרוב, "כל דפריש מרובא פריש", והבשר שנמצא בעיר שרוב החנויות מוכרות בשר שחוטה יהיה כשר וראוי לאכילה, אבל כאשר "נתחלפו לו", דהיינו שהוא לקח בשר מחנות, שזה כבר ספק שנולד בקבוע, אפילו שרוב החנויות מוכרות בשר שחוטה, הולכים באופן זה של קבוע כמחצה על מחצה להחמיר, שמא הוא לקח את הבשר של נבילה על אף שהיא מיעוט כי כל קבוע כמחצה על מחצה לחומרא.

אבל בציור הראשון שתשע חנויות מוכרות בשר נבילה ואחת מוכרת בשר שחוטה, ואם נתחלפה לו חושש, ולנמצאת הולכים אחר הרוב, כאן בנמצאת הלכים אחר הרוב והדין שזה נבילה, וכשאתה אומר שנתחלפה לו חושש, שאתה גם אומר שזה נבלה, אם כן מה החילוק אם זה קבוע או רוב, הסביר הקורבן העדה שהחילוק הוא כך, שאם זה בנמצא הלך אחר הרוב, ומכיון שרוב החנויות בעיר מוכרות בשר נבילה, הבשר שנמצאת הוא נבילה, ולכן אם הוא יאכל אותו והיו עדים שהתרו בו הוא ילקה משום נבילה, כיון שהולכים אחר הרוב לקבוע שהבשר הנמצא הוא נבילה, משא"כ אם הוא לקח מהחנות ולא ידע מאיזה, על אף שרוב החנויות מוכרות נבילה ורק מיעוט מוכרות שחוטה, אבל כיון שכל קבוע כמחצה על מחצה דמי, זה גם נאמר לקולא, שהוא לא יקבל מלקות אם הוא יאכל מהבשר שהוא לקח מאחת החנויות ולא יודע מאיזה חנות, שמכרו שכל קבוע כמחצה על מחצה דמי לא מתייחסים למה שרוב החנויות מוכרות בשר נבילה, אז זה נחשב כספק כמחצה על מחצה ולא יקבל מלקות, הרי שהולכים בקבוע כמחצה על מחצה גם לקולא ולא רק לחומרא. וכך פירש ופסק הש"ך ביו"ד סימן ק"י ס"ק ט"ו [כפי שציין כבר בגליון הש"ס], שכל קבוע כמחצה על מחצה דמי נאמר בין לקולא בין לחומרא, בשני הציורים האלה שלמדו כאן בירושלמי.

[הרה"ג מיכל זילבר שליטא]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר