סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 846

 

"באחד באדר משמיעים על השקלים"

שקלים  ב ע"א


בפרשת שקלים נאמר בפיוט פסוק זה "אור פניך עלינו אדון נישא ושקל אשא בבית נכון ונישא" על פיוט זה תמהו ראשוני האחרונים וביניהם המדקדק הנודע רבי וולף ויגנהיים: מדוע נאמר ושקל אשא בשעה שבתורה נאמר לתת רק מחצית השקל, ונאמר העשיר לא ירבה, אסור להוסיף. הרב מטצ'בין הוסיף קושי' נוספת, הגמ' במסכת ברכות כ: אומרת "אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה רבש"ע כתוב בתורתך הקל הגדול הגבור והנורא אשר לא ישא פנים ולא יקח שוחד, והלא אתה נושא פנים לישראל, דכתיב: "ישא ה' פניו אליך". אמר להם: וכי לא אשא פנים לישראל, שכתבתי להם בתורה "ואכלת ושבעת וברכת", והם מדקדקים על עצמם עד כזית ועד כביצה".

ז"א: שמלאכי השרת טענו כיצד הקב"ה יכול לשאת פנים לישראל, נשיאת פנים יש במשמעה לפנים משורת הדין, הרי נאמר הקל אשר לא ישא פנים, ועל זה עונה הקב"ה: שאילו היהודים היו מתנהגים איתי ע"פ דין, גם אני לא הייתי יכול לשאת להם פנים, אבל כאשר הם מתעלים על עצמם ומהדרים ועושים לפנים משורת הדין גם אני מתנהג אתם מדה כנגד מדה ועושה להם לפנים משורת הדין.

עכ"פ מדברי הגמ' אנו רואים: שכדי לקבל נשיאת פנים מהקב"ה אנו צריכים להדר במצוות, לעשות לפנים משורת הדין, א"כ שואל הרב מטצ'בין: הרי במצות מחצית השקל אין שום אפשרות לעשות לפנים משורת הדין, אין שום אפשרות להוסיף על המצוה, שהרי נאמר במפורש: העשיר לא ירבה, ובספר המצוות למנין המצוות של הרמב"ן מנוי העשיר לא ירבה בלאו מן התורה, א"כ מה אנו עושים שכתמורה אנו מבקשים "אור פניך עלינו אדון נישא", שאנחנו מבקשים נשיאת פנים מן הקב"ה, הרי אין אנו ראויים לנשיאת פנים, אלא אם אנו כתמורה, נעשה משהו לפנים משורת הדין.

על זה אומר הרב מטצ'בין כך, הרי כאשר הנותן את מחצית השקל נותן שקל שלם הוא חייב להוסיף קלבון (כתמורה על הטורח לפרוט), יהודים המהדרים במצוות שמעונינים תמיד להוסיף מצאו עיצה גם בענין מחצית השקל, למרות האיסור של התורה להוסיף, אם הנותן ייתן בכוונה שקל שלם תהיה לו אפשרות להוסיף בנדבת לבו למחצית השקל, את הקלבון שזה מותר להוסיף על פי תקנת חכמים, וזוהי כוונת הפייטן: אנו מבקשים מהקב"ה "אור פניך עלינו אדון נישא" מדוע? "ושקל אשא בבית נכון ונישא", אנו מוכנים לתת שקל שלם על מנת להוסיף את הקלבון, בכדי להוסיף לפנים משורת הדין כדי שנהיה ראויים לנשיאת פניו של הקב"ה.

(האדמו"ר מטאלנא שליט"א)

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר