סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"מיכל בת כושי היתה מנחת תפילין ולא מיחו בה חכמים"
מדוע לא מיחו בה משום לא יהיה כלי גבר על אשה

עירובין צו ע"א


בתרגום יונתן על הפסוק (דברים כב, ה) "לא יהיה כלי גבר על אשה", כתב שאסור לאשה ללבוש ציצית ותפלין שהם כלי גבר. ותמה החיד"א בספרו "שיורי ברכה", מדברי הגמרא לפנינו שמיכל בת כושי היתה מנחת תפלין ולא מיחו בה חכמים. ובסוגייתנו דנו משום איסור בל תוסיף. ולפי דברי התרגום יונתן מדוע לא מיחו בה משום לא יהיה כלי גבר על אשה.

ותירץ המלבי"ם (בספרו ארצות החיים אורח חיים יז, המאיר לארץ טו), שהלבוש שם והלחם
חמודות גם כן כתבו שלאשה אסור להניח תפלין משום לא יהיה כלי גבר על אשה. וה'אליהו רבה' תמה עליהם על פי מה שנפסק ביורה דעה (קפב) שדוקא בלובשת משום עידוי וקישוט אסור וכאן הרי היא לובשת לשם מצוה ולא לשם קישוט ולכן בסוגייתנו לא מיחו בה חכמים משום איסור זה.

(אמנם התרגום יונתן לשיטתו שאוסר ללבוש כלי גבר על אשה אפילו שלא לשם קישוט שכן כתב בתרגום על נביאים (שופטים ה) ביעל שתקעה יתד ברקתו של סיסרא ולא הרגתו בכלי זיין משום שאסור לאשה מחמת לא יהיה כלי גבר על אשה - שגם שלא לשם קישוט אסור).

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר