סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

כתותי מכתת שיעוריה

עירובין פ ע"ב

 
"אתמר, רב חייא בר אשי אמר: עושין לחי אשירה ורבי שמעון בן לקיש אמר: עושין קורה אשירה. מאן דאמר קורה - כל שכן לחי, ומאן דאמר לחי - אבל קורה לא, כתותי מכתת שיעוריה".

מדברי הגמרא עולה שרבי שמעון בן לקיש אינו סובר את סברת כתותי מכתת שיעוריה.
וקשה, למה לא הקשו על ריש לקיש מהמשנה במסכת סוכה דף לד ע"ב: "אתרוג... של אשרה ושל עיר הנדחת – פסול", וביארו שם בדף לה ע"א: "מאי טעמא? כיון דלשרפה קאי, כתותי מיכתת שיעוריה". וכן למה לא הקשו עליו מהברייתא במסכת חולין דף פט ע"א: "לולב של עבודת כוכבים לא יטול... נטל - לא יצא", ופירש רב אשי שם בע"ב: "שיעורא בעינן, ועבודת כוכבים כתותי מכתת שיעורא".

אלא שסובר ריש לקיש שאינה דומה קורה לאתרוג ולולב. שיעורי אתרוג ולולב הם מעיקר הדין, לכן אפילו לא יישרפו כאילו נשרפו, כי לשיעורם אין דין שיעור – כי דינם להישרף. אולם שיעור קורה טפח אינו אלא צורך טכני כדי שתוכל לקבל אריח, כלשון המשנה במסכת עירובין דף יג ע"ב. וסובר ריש לקיש שאמנם אשירה אמורה להשרף, אבל סוף סוף קיימת היא עכשיו ויכולה לקבל אריח, ומי יימר שבאמת תישרף לבסוף, הנה גם אני נתון הייתי בידי לודאי ביום שהיו אמורים להורגני, במסכת גיטין דף מז ע"א, והנה חי וקיים אנכי עמכם היום.

תגובות

  1. י חשון תשפ"א 08:46 האם אין זה מפני השינוי שחל בשימושם | עלי

    שריש לקיש אינו חושש ממשמשי ע"ז שנשתנה שימושם כי כל שנעשית בזויה ממעמדה ואינה משמשת עוד כאשירה אינה משפיעה עוד על האדם לרעה, אבל חפצי קדושה ששימשו לע"ז הרי לא נתבזו כלל מלהיות אותם חפצים שהיו ובאותו שימוש אך עתה רוצה להשתמש בהם למצוה, ובזה עלול להשפיע לרעה היותם קודם לכן משמשי ע"ז ?
  2. יא חשון תשפ"א 03:27 לא הבנתי | דוד כוכב

    מה הקשר לפסול של מכתת שיעוריה.
  3. יא חשון תשפ"א 08:57 אפשר שריש לקיש סובר כדעה השניה בגמרא סוכה שאתרוג ולולב של עבודה זרה נפסלים מדין מצוה הבאה בעבירה ולא מדין כתותי מיכתת שיעוריה | ישראל שווץ

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר