סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

אתא אליהו בשבת

עירובין מג ע"ב

 
"בחד בשבא לישתרי! לפשוט מינה דאין תחומין, דאי יש תחומין - בחד בשבא לישתרי, דלא אתא אליהו בשבת! - האי תנא ספוקי מספקא ליה".

הרב מרדכי אליהו היה רגיל להזכיר בשבתות שמסקנת הגמרא שיתכן ויבוא אליהו בשבת, ואנחנו מצפים שיגיע אפילו היום.

אמרה הגמרא שאליהו עשוי להגיע מעל עשרה טפחים, והיינו כמו שאמרו במסכת ברכות דף ד ע"ב שאליהו עף כאחד המלאכים. וקשה, הרי אמרו שאליהו אינו עולה מעל לעשרה, במסכת סוכה דף ה ע"א:
"תניא, רבי יוסי אומר: מעולם לא ירדה שכינה למטה, ולא עלו משה ואליהו למרום, שנאמר השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם. - ולא ירדה שכינה למטה? והכתיב וירד ה' על הר סיני! למעלה מעשרה טפחים. - והכתיב ועמדו רגליו ביום ההוא על הר הזיתים! - למעלה מעשרה טפחים. ולא עלו משה ואליהו למרום? והכתיב ומשה עלה אל האלהים! - למטה מעשרה. - והכתיב ויעל אליהו בסערה השמים! - למטה מעשרה".
עוד קשה, וכי עליה עד לגובה של עשרה טפחים – פחות מגובה אדם, נקראת עליה למרום, עליה אל האלהים, או עליה בסערה השמים?!

אלא שפירוש דברי רבי יוסי, שכפי שירידת השכינה על הר סיני לא היתה לגמרי עד למטה ממש אלא עד למעלה מעשרה טפחים הסמוכים לקרקע, כך עליית משה ואליהו למרום לא היתה לגמרי עד למעלה ממש אלא עד למטה מעשרה טפחים הסמוכים לרקיע. ואילו בסוגייתנו מדובר בתעופת אליהו מעל לעשרה טפחים הסמוכים לקרקע.

שאלה נוספת, אמרה הגמרא שאליהו – "לבית דין הגדול אתא", וכיצד יבוא כשאין סמוכים ואין בית דין הגדול?
אפשרות אחת היא שאליהו עצמו יחדש את הסמיכה ואת בית הדין הגדול לכשיבוא. כך כתב הרדב"ז על הרמב"ם בהלכות סנהדרין ד, יא, וכך פירש התוספות יום טוב במסכת סנהדרין פרק א משנה ג בדעת הרמב"ם, ראה בקישור זה.
עוד אפשר, שבית דין הגדול לאו דוקא, ואליהו יופיע בפני הנהגת הדור.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר