סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

מעלת התורה

עירובין כא ע"א

 
"נמצא כל העולם כולו אחד משלשת אלפים ומאתים בתורה".

לפי חשבון זה, כיון שהעולם נברא בששה ימים, היתה התורה צריכה להבראות בשלשת אלפים ומאתים פעמים ששה ימים, שהם אלף תשע מאות ועשרים יום.

אלא שאמרו בויקרא רבה פרשת אמור פרשה ל:
"רבי יוחנן הוה מטייל סלק מטבריא לצפורין והוה רבי חייא בר אבא מסמך ליה. מטון חד בית חקל, אמר הדין בית חקלא הוה דידי וזבינית יתיה בגלל למזכי באוריתא. מטון חד דבית כרמא, אמר הדין בית כרמא דידי הוה וזבינית יתיה בגלל למזכי באוריתא. מטון חד דבית זיתא, אמר הדין בית זיתא דידי הוה וזבינית יתיה בגלל למזכי באוריתא. שרי רבי חייא בכי. אמר רבי יוחנן מה את בכי, אמר ליה על דלא שבקת לסיבותך כלום. אמר ליה: חייא ברי, קלה היא בעיניך מה שעשיתי? שמכרתי דבר שניתן לששה ימים וקניתי דבר שניתן לארבעים יום?!".
ובתרגום:
רבי יוחנן היה מטייל, עלה מטבריה לציפורי, והיה רבי חייא בר אבא סומכו. הגיעו לשדה אחת, אמר רבי יוחנן: שדה זו שלי היתה ומכרתיה בכדי לזכות בתורה. הגיעו לכרם, אמר: כרם זה שלי היה ומכרתיו בכדי לזכות בתורה. הגיעו למטע זית, אמר: מטע זית שלי היה ומכרתיו בכדי לזכות בתורה. התחיל רבי חייא לבכות. אמר רבי יוחנן: מה לך לבכות?! אמר לו: על שלא השארת לזיקנתך כלום! אמר לו: חייא בני, קל בעיניך מה שעשיתי? מכרתי דבר שניתן בששת ימי הבריאה, וקניתי דבר שניתן בארבעים יום!

העולה מהדברים שבהשואה לעולם שנברא בששה ימים, התורה ניתנה בארבעים יום, שהם אחד חלקי ארבעים ושמנה מאלף תשע מאות ועשרים יום של החשבון הנ"ל.
הרי שמעלת התורה ומהירות נתינתה ארבעים ושמונה מונים.
וכמו שאמרו במסכת אבות פרק ו משנה ו: גְּדוֹלָה תּוֹרָה יוֹתֵר מִן הַכְּהוּנָּה וּמִן הַמַּלְכוּת, שֶׁהַמַּלְכוּת נִקְנֵית בִּשְׁלֹשִׁים מַעֲלוֹת, וְהַכְּהֻנָּה בְּעֶשְׂרִים וְאַרְבַּע, וְהַתּוֹרָה נִקְנֵית בְּאַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנֶה דְבָרִים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר