סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

ביאור הביטוי: "סימן"

עירובין  יט ע"ב


ארי"ך יות"ר בת"ל חיצ"ת חצ"ר שיבש"ה סימן

1.
המשך של הרעיון בסימן הקודם שמדבר על הגלות:
"אריך יותר בתל"- אע"ג שהגלינו מארצנו והשליכנו מעל פניו עוד ידו נטויה עלינו ולא זז מחבבו. ועם כי נחרב בית המקדש עוד נמשכה קדושתו אע"פ ששמם כל אורך הזמן הזה, דמעולם לא זזה שכינה מכותל המערבי, והוא כותל בית קודש הקודשים הנקרא: תל שכל פיות פונים בו ... וזהו שאמר "אריך יותר בתל" - כלומר אריך, כלומר, מתוקן קדושתו בתל ושם הוא חיצת, כלומר, מחיצת החצר שיבשה, דהיינו בית המקדש שחרב ונהיה חרב ויבש אפילו הכי רישומו ניכר.

2.
דבריו מובאים גם ב"ילקוט ביאורים".

3.
ועוד הוא מסביר את הסימן על פי הקבלה יסוד ונוקב"א והתפשטות.
ועוד לגבי זיווג.

4.
ואולי נראה להוסיף: הרמז בניסוח הבעיה בגמרא של "תל המתלקט" – מקום המקדש מיועד ללקט את בני ישראל!

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר