סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

גלגל הוא שחוזר בעולם

שבת קנא ע"ב

 
"תניא, רבי אלעזר הקפר אומר: לעולם יבקש אדם רחמים על מדה זו, שאם הוא לא בא - בא בנו, ואם בנו לא בא - בן בנו בא, שנאמר (דברים טו) ...כי בגלל הדבר הזה... תנא דבי רבי ישמעאל: גלגל הוא שחוזר בעולם. ...
אמר לה רבי חייא לדביתהו: כי אתי עניא - אקדימי ליה ריפתא, כי היכי דלקדמו לבניך. - אמרה ליה: מילט קא לייטת להו? - אמר לה: קרא קא כתיב ...כי בגלל הדבר הזה... ותנא דבי רבי ישמעאל: גלגל הוא שחוזר בעולם
".

מילת "כי בגלל" נדרשת מלשון גלגל, ופירוש הפסוקים לפיכך: (דברים טו, י-יא) נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ [צדקה], כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל מַעֲשֶׂךָ וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ. כִּי לֹא יֶחְדַּל אֶבְיוֹן מִקֶּרֶב הָאָרֶץ [אלא גלגל החוזר גם לבניך], עַל כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ לֵאמֹר פָּתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לְאָחִיךָ לַעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְיֹנְךָ בְּאַרְצֶךָ.
וכן מפורש בתהלים (לז, כא-כו) וְצַדִּיק חוֹנֵן וְנוֹתֵן... כִּי יִפֹּל לֹא יוּטָל כִּי ה' סוֹמֵךְ יָדוֹ. נַעַר הָיִיתִי גַּם זָקַנְתִּי וְלֹא רָאִיתִי צַדִּיק נֶעֱזָב וְזַרְעוֹ מְבַקֶּשׁ לָחֶם. כָּל הַיּוֹם חוֹנֵן וּמַלְוֶה וְזַרְעוֹ לִבְרָכָה.

"אמר רב יוסף: נקיטינן, האי צורבא מרבנן לא מיעני - והא קא חזינן דמיעני! - אם איתא דמיעני, אהדורי אפתחא לא מיהדר".

לפי סמיכות המאמרים שלפני ושאחרי דברי רב יוסף, משמע שפירוש "אהדורי אפתחא" – שגם זרעו אינו מחזר על הפתחים. וכמפורש על ידי נעים זמירות ישראל: (תהלים לז, כה) נַעַר הָיִיתִי גַּם זָקַנְתִּי וְלֹא רָאִיתִי צַדִּיק נֶעֱזָב וְזַרְעוֹ מְבַקֶּשׁ לָחֶם.
הכיצד צורבא מרבנן עני, ואינו מחזר על הפתחים?
אלא שבני עירו הם הממציאים מזונותיו לפתחו, וכדלעיל במסכת שבת דף קיד ע"א:
"ואמר רבי יוחנן: איזהו תלמיד חכם שבני עירו מצווין לעשות לו מלאכתו - זה שמניח חפצו ועוסק בחפצי שמים, והני מילי - למיטרח בריפתיה".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר