הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
תנא קמא ורבי יהודה
שבת כ ע"א
ומאחיזין את האור במדורת בית המוקד,
ובגבולין - כדי שתאחוז האור ברובו. רבי יהודה אומר: בפחמין כל שהוא.
1.
יש פוסקים כרבי יהודה שלא בא לחלוק על תנא קמא, ויש אומרים שהרמב"ם כן סובר שנחלקו, והרמב"ם [בפירוש המשנה] לא פסק כרבי יהודה [אבל לא הזכיר כלל דין זה בהלכותיו].
2.
בגר"א מובא דבר מעניין: יש מחלוקת שיטתית בין הרמב"ם והטור בכמה מקומות בש"ס, כשמצינו שרבי יהודה מוסיף על דברי תנא קמא, והרמב"ם סובר שזוהי מחלוקת והוא לא פוסק כרבי יהודה, והטור קובע שאין זו מחלוקת, אלא שרבי יהודה מסביר את תנא קמא וממילא כך הלכה. בכל אופן משמע מהדיון לעיל שהרמב"ם פוסק כנראה – כעיקרון – כ"תנא קמא" נגד רבי יהודה.
ראה על הנ"ל, "מתיבתא", "ילקוט ביאורים", עמוד שלט.