סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מאת: הרב יהודה קוק
מחבר ספר "נופת צופים"

גזירה שמא ישבר הזוג

שבת ט ע"ב


גזירה שמא ישבר הזוג, ופירש"י שמא ישבר הזוג, של מספרים ויהא צריך לחזר אחר זוג אחר, עכ"ל ע"ש. אולם בר' חננאל כ' דשמא ישבר שצריך לתקנו. וכ"כ הרמב"ם בפיה"מ, וכ"כ ברע"ב יעו"ש.

וי"ל נפק"מ כשנמצא "במדבר" שודאי לא ימצא זוג אחר, דלרש"י יהיה מותר להסתפר דהא בכה"ג ליכא למיחש "שיחזר אחר זוג אחר", אולם לר"ח ודעימיה יהיה אסור שיש לחוש שמא ינסה לתקנו. אולם נר' דבמדבר אף חשש זה ליכא, דמן הסתם אין לאדם "כלים" כדי "לתקן" את המספריים וא"כ לכו"ע יהיה שרי להסתפר שם. ועוד נר' דאף רש"י היה חושש שמא "יתקן" הזוג אם היה שם כלים, דבעלמא ס"ל שיש לחשוש יותר שיחזר אחר זוג אחר אולם אף כשאין חשש זה איכא למיחש שמא עכ"פ ינסה "לתקן", וא"כ ליכא נפק"מ בכה"ג. ולמעשה כשנמצא במדבר וכיו"ב, אפשר דאכן מותר להסתפר מאחר שאין לטעם האיסור כלל, אך שמא "לא פלוג רבנן", ויל"ע.

ויעוי' בספ"ז דב"ק (פב.) בתקנת עזרא שיאכלו "שום" בע"ש, ואמרי' בגמ' דה"ט משום שמרבה הזרע ועי"ז יוכל לקיים מצ"ע דעונה ע"ש, ודעת הגר"א "במעשה רב" (אות קכד') דאף בחורים בכלל תקנה זו ואע"פ שלא שייך אצלהם כלל הטעם הנ"ל, משום דאף כשאין לטעם ג"כ צריך לקיים התקנה, וכן יעו"ש לעיל (באות צה') שכ' דגילוי אסור אף שאין נחשים מצוים בינינו, והגר"א נזהר מאד מאוד בדבר, ע"כ ע"ש. וה"ט כנ"ל דס"ל לאדונינו הגר"א דאיכא עוד טעמים נסתרים לאיסור שבשתיית משקים מגולים ולא רק מחמת "נחשים" ולכן אסור תמיד. ולפי"ז נר' דע"כ דאף הכא אין לחלק בזה ואף כשאין לטעם ד"שמא ישבר" ג"כ אין להסתפר. אולם נר' דדוקא התם דעזרא תיקן התקנה וחז"ל אמרו לטעמו, די"ל דלעזרא היה "עוד טעמים" ולכן אף כשאין לטעם שאחז"ל ג"כ צריך לקיימו דאכתי י"ל דאיכא לטעמים האחרים שהיה לעזרא ולא הזכירוהו חז"ל, ומשא"כ הכא דהם אמרו והם אמרו דחז"ל אסרו להסתפר וחז"ל אמרו דה"ט מדחיישי' שישבר הזוג וכו', דע"כ דכשאין לחשש זה דלא גזרו ע"ז ולכן אף אמרו לטעם הדבר לידע דכשאין "לטעם" זה אף אין "לגזירה", ודו"ק.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר