סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "הלכה כרבי אליעזר"

נידה סח ע"ב


מתני'. הזב והזבה שבדקו עצמן ביום ראשון ומצאו טהור, וביום השביעי ומצאו טהור, ושאר ימים שבינתיים לא בדקו: רבי אליעזר אומר: הרי הן בחזקת טהרה, ר' יהושע אומר: אין להם אלא יום ראשון ויום שביעי בלבד, ר' עקיבא אומר: אין להם אלא יום ז' בלבד.
 
1.

תני, ר' יוסי ור' שמעון אמרי: נראין דברי רבי אליעזר מדברי רבי יהושע, ודברי רבי עקיבא מדברי כולן, אבל הלכה כרבי אליעזר. איבעיא להו: הזב והזבה שבדקו עצמן יום ראשון ויום שמיני ומצאו טהור, ושאר הימים לא בדקו,

2.
הברייתא [רבי יוסי ורבי שמעון] אומרת שדברי רבי עקיבא נראים "מדברי כולן" [ב"שוטנשטיין" מבאר שסברתו היא הברורה ביותר], ובכל זאת הלכה כרבי אליעזר.

3.
רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק ו הלכה כא:

זבה שבדקה עצמה ד בראשון מימי הספירה ומצאה טהור ולא בדקה עד יום שביעי ומצאה טהור הרי זו בחזקת ה טהרה וכאילו בדקה כל שבעה ומצאה טהור.

4.
מגיד משנה הלכות איסורי ביאה פרק ו הלכה כא:

[כא] זבה שבדקה עצמה וכו'. במשנה שם (דף ס"ח:) הזב והזבה שבדקו עצמן ביום ראשון ומצאו טהור ביום הז' ומצאו טהור ושאר ימים שבינתיים לא בדקו ר"א אומר הרי הן בחזקת טהרה
ובגמרא רבי יוסי ור"ש אומרים הלכה כר"א
ובפ"ק (נידה דף ז':) אמר שמואל הלכה כר"א בארבעה וזו אחת מהן
ובפרק תינוקת אמר רב דלר"א זב וזבה שבדקו עצמן יום ראשון ויום ח' ומצאו טהור ושאר ימים לא בדקו שהן בחזקת טהרה תחלתן אף על פי שאין סופן פי' שאין סופן שאין שמיני סוף המנין
וכן אמר רב בסופן אף על פי שאין תחלתן וכן פסקו המפרשים ז"ל וזה דעת רבינו...

כלומר, מלבד מה שהתנאים בברייתא פסקו כרבי אליעזר גם שמואל בגמרא פסק כרבי אליעזר בסוגייתנו.

5.
ונראה לומר: יתכן שהביטוי "נראין דברי..." מעיד על דין הגיוני מול דין שהתקבל ממסורת הדורות. וכך נאמר במשנתנו על דברי רבי אליעזר נגד דברי רבי יהושע, ואילו לפני דברי רבי עקיבא לא מוזכר הביטוי "נראין" [אלא כאילו הוא חסר, וכמשמע בפירושו של "שוטנשטיין" – לעיל].

6.
וכנראה התנאים בברייתא מתכוונים לומר, שהלכה כעיקרון צריכה להיות כרבי עקיבא, על פי הכלל [שיש חולקים עליו] שהלכה היא כרבי עקיבא מחבריו, ולכן הם מוסיפים "אבל הלכה כרבי אליעזר", כנראה בגלל הסברא שבידו, ולפי הכלל שהלכה כמי ש"מסתבר טעמיה". וכך משמע מהדיון בברייתא שרבי אליעזר הסביר את שיטתו במלואה. [והיה המבוגר מרבי יהושע ומרבי עקיבא].

7.
מעניין: לקראת סוף הש"ס – מסכת נידה – מסיימים בדברי רבי אליעזר כמו בתחילת הש"ס במסכת ברכות, שרבי יהודה הנשיא מזכיר את רבי אליעזר במשנתו הראשונה למרות ששם הוא לא פוסק כדעתו!!!

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר