סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "אמר משום..."

נידה סג ע"ב


זו דברי ר"ג בר רבי שאמר משום רשב"ג 
 
1.
המשמעות היא שרבן גמליאל בנו של "רבי" אמר משום רשב"ג [סבו של רבן גמליאל]. מדובר כאן בפשטות ברבן גמליאל בנו של "רבי" שנחשב כאמורא בדור הראשון - דורו של שמואל, והוא אמר "משום" סבו [ואלי באמת הכוונה לכך, שרבן גמליאל אומר שאביו "רבי" הוא זה שאמר משום אביו - רשב"ג].

2.
יוצא, שלא מדובר כאן בתנא שאמר "משום" תנא אחר, אלא באמורא שאמר "משום תנא".

3.
שואלת הגמרא: שמואל היה יכול לומר פשוט

"ונימא זו דברי רשב"ג! "

כלומר, מדוע יש להזכיר כלל את רבן גמליאל בנו של "רבי", יאמר רק "זו דברי רשב"ג" שהרי הוא המקור.

3.1
וקשה מאד, הרי הש"ס מלא בביטויים מעין אלה שחכם אומר משום רבו.

3.1.1
אלא כנראה, כיון שמדובר כאן בהלכה עקרונית [שחזקה היא אחרי 3 פעמים] שידועה בש"ס שהיא העיקרון של רשב"ג, ואין שום תוספת חשיבות לדברי נכדו שאמר משמו, ואין בדברי רבן גמליאל בנו של "רבי" שום תוספת חידוש.

4.
עונה הגמרא:

הא קמ"ל שמואל: דר"ג ברבי - כרשב"ג סבירא ליה.

יש חידוש בדברי שמואל: הנכד – רבן גמליאל בנו של "רבי" סובר את אותו עיקרון של סבו – רשב"ג. אולי יותר נכון לומר, שהנכד אימץ לעצמו את שיטתו המיוחדת של סבו,

4.1
ויש כאן תוספת חידוש שהעקרון של רשב"ג מתחיל להתקבל גם בתחילת תקופת האמוראים – על ידי נכדו של רשב"ג, ואילו שמואל לא פוסק כמותו אלא דווקא כ"רבי" שהוא הבן של רשב"ג והאבא של רבן גמליאון בן "רבי"! [למעשה, רבן גמליאל בנו של "רבי" מחזיר עטרה ליושנה וחוזר לפסוק כסבו - ובניגוד לדברי אביו - "רבי"].

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר