סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור המושג: "רבנן דבי רב"

נידה מז ע"א


דאמר רב הונא בריה דרב יהושע, אשכחתינהו לרבנן דבי רב דיתבי וקאמרי: אפילו למ"ד תרומה בזמן הזה דרבנן - חלה דאורייתא, שהרי שבע שכבשו ושבע שחלקו - נתחייבו בחלה ולא נתחייבו במעשר. ואמינא להו אנא: אפילו למ"ד תרומה בזמן הזה דאורייתא - חלה דרבנן, דתניא: אי בבואכם - יכול משנכנסו לה שנים ושלשה מרגלים, ת"ל בבואכם - בביאת כולכם אמרתי, ולא בביאת מקצתכם, וכי אסקינהו עזרא - לא כולהו סלוק.

 

1.
תולדותיו של רב הונא בריה דרב יהושע [על פי "פרוייקט השו"ת"]

רב הונא בריה דרב יהושע -
אמורא בבלי בדור החמישי. חברו המובהק של רב פפא. שניהם נזכרים יחד פעמים רבות בש"ס הבבלי, ושניהם היו מתלמידיו המובהקים של אביי (פסחים קי"א ע"ב) ושל רבא (ב"ב כ"ב ע"א: הוריות י' ע"ב), וגם שלחו ידם במסחר יחדיו (גיטין ע"ג ע"א). לאחר פטירת רבא יסד רב פפא ישיבה בעיר נרש הסמוכה לסורא ובה שימש רב הונא בריה דרב יהושע כראש כלה (ברכות נ"ז ע"א). מחבריו היו רב מרי ורב פנחס בני רב חסדא (קידושין ל"ב ע"ב) ורב פנחס בר אמי (כתובות פ"ה ע"א) ורנב"י (סנהדרין ל' ע"ב). ר' יעקב מנהר פקוד אמר משמו לפני רבינא (סנהדרין ס"ט ע"א). חלה ונטה למות ובזכות שנהג להעביר על מידותיו ריחמו עליו מן השמים והבריא (ר"ה י"ז ע"א).


2.
מיהם "רבנן דבי רב"?

3.
ראה ב"מתיבתא", "ילקוט ביאורים", עמוד קכב, שמדובר בשם כולל לחכמי בית המדרש, ורק לפעמים מדובר בבית המדרש של "רב הונא", וראה שם בהערה מד.

4.
והוא מעיר שלא יתכן שכאן מדובר ברב הונא, כי רב הונא הוא זה שנפגש עם "רב הונא" [אם נפרש שרב הונא הוא בעצם "רבנן דבי רב"].

4.1
אבל קשה: כאן לא מדובר ב"רב הונא" אלא ברב הונא בריה דרב יהושע -שחי הרבה אחרי "רב הונא" עצמו [שהיה תלמידו של "רב"].

4.2
כמו כן, בסוגייתנו לא מדובר ב"דבי רב", אלא ב"רבנן דבי רב", ולכן יותר הגיוני שמדובר בחכמי בית המדרש.

5.
אבל אחרי הכל יש לעורר: מדוע הגמרא מספרת לנו את ה"סיפור" שרב הונא בריה דרב יהושע שוחח עם "רבנן דבי רב", ומה הם אמרו, ומה הוא אמר להם?

6.
ונראה לומר:

6.1
מדובר בסוגייתנו בהלכות היסטוריות חשובות שתלויות בהיסטוריה המדינית וההלכתית של ארץ ישראל: כיבוש וחלוקה, ובמצוות התלויות בארץ.

6.2
רב הונא בריה דרב יהושע [שחי קרוב מאד לתקופת רב אשי - סוף התלמוד] חידש דין, והוא היה מעוניין לבדוק אם יש לזה מקור היסטורי מתקופות קדומות, ולכן הוא דיבר עם חכמים מבית מדרשו של האמורא "רב"...

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר