הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
ביאור הביטוי: "הלכה כרבי אליעזר"
נידה ח ע"א
ותו ליכא? והאיכא, דתנן ר"א אומר:
מלמדין את הקטנה שתמאן בו ואמר רב יהודה אמר שמואל: הלכה כר' אליעזר! כי אמר שמואל, הלכה כר' אליעזר בד' - בסדר טהרות, אבל בשאר סדרים - איכא טובא. וה"נ מסתברא, דתנן ר' אליעזר אומר: אף הרודה ונותן לסל - הסל מצרפן לחלה ואמר רב יהודה אמר שמואל: הלכה כר"א, ש"מ. ומאי אולמיה דהאי מהאי? משום דקאי רבי אלעזר כותיה, דתנן רבי אלעזר אומר: מלמדין את הקטנה שתמאן בו.
1.
שמואל קבע שהלכה כרבי אליעזר בארבעה מקומות בסדר טהרות. ובשאר הסדרים יש מקומות נוספים [והגמרא "מחפשת" אותם] שנקבע בהם שהלכה כמותו, והגמרא אחר כך מסבירה שהכוונה היא למקומות שבהם נפסק כרבי אליעזר כשאין אף תנא אחר מסייעו.
2.
יש לשאול שאלות רבות על עניינים שמובאים בכפילויות בסוגייתנו.
3.
בכל אופן יש לשאול, מדוע כל כך חשוב לגמרא לחפש עניינים הלכתיים שבהם נפסק כרבי אליעזר דווקא כשאין לו תימוכין [לא על ידי תנא אחר ולא על ידי "סתם משנה" - כמובא בפרשנים]
4.
ונראה לומר: היא הנותנת, סוגייתנו עוסקת בתנא רבי אליעזר הגדול, והיא מחפשת נושאים שבהם נפסקה ההלכה כמותו למרות שדעתו היתה דעת יחיד ואף חכם לא הסכים עימו במפורש [למרות שלא תמיד מודגש שחכמים חלקו עליו].