סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"נתנה לחבירו הוא מעל וחבירו לא מעל"
ביאור תשובתו של אדם הראשון לאחר חטא עץ הדעת

מעילה כ ע"א

לאחר שהקב"ה פנה לאדם הראשון בשאלה כיצד אכל מעץ הדעת, השיב לו אדם הראשון (בראשית ג, יב) "היא נתנה לי מן העץ ואוכל". ותשובתו צריכה ביאור, שהרי כיון שנצטווה שלא לאכול מן העץ, מה תשובה יש בדבר, באומרו שחוה נתנה לו ואכל - אף במקרה זה אסור היה לו לאכול.

וביאר הגה"ק הרבי ר' העשיל מקראקא ("חנוכת התורה", בראשית) שאדם הראשון סבר שהאיסור הוא בפרי - ולאחר שהצטווה להיבדל ממנו, הפך הפרי להקדש כמו שנאמר "השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם" - ולפיכך מה שלא נתן לבני אדם הרי הוא כקדשי שמים.

והנה דין הקדש מבואר בסוגייתנו שאם לקח מן ההקדש ונתן לחברו הרי שרק הוא מעל והוציא את החפץ מקדושתו, ולפיכך חברו כבר אינו מועל, שהרי אין זה הקדש יותר. ומעתה מובנת טענתו של אדם הראשון - היא נתנה לי ואוכל, שכיון שנתנה לו מן העץ - הוציאתו לחולין, ושוב אין בו מעילה, וסבר אדם הראשון שבאופן זה כבר אין בו איסור.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר