סקר
מסכת ערכין לעומת זבחים-מנחות-חולין -בכורות:
הקלה משמעותית
קשה באותה מידה
יותר קשה!
לא יודע


 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

הסבר הביטוי: "אלמה"

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

בכורות נו ע"א


אי מה בנך - אינו בלקוח כלל, אף שורך וצאנך - אינו בלקוח כלל, אלמה א"ר אסי א"ר יוחנן: לקח עשרה עוברין במעי אמן - כולם נכנסין לדיר להתעשר." 

 

1.
הביטוי "אלמה אמר" או "אלמה א"ר" - כ 20 מופעים בש"ס, ואילו הביטוי "אלמה תנן" או "אלמה תניא" - כ 50 מופעים בש"ס. לגבי הסוג השני ברור, שזוהי קושיה ממשנה או מברייתא על אמורא [ונשאר לשאול מדוע הגמרא לא מנסחת שם "מיתיבי"] אולם כיצד מקשים מאמורא על אמורא, או מאמורא על ברייתא, או מאמורא על הסבר פסוק.

2.
בסוגייתנו מדובר על דרשות של הגמרא בפסוקים. ממילא הגמרא מקשה על הדרשה מדברי רבי יוחנן. הקושיה היא על הגמרא, על "סתמא דגמרא", מדובר על אמוראים - שיהיה מי שיהיה.

3.
אפשר לתת הסבר יותר רחב ועקרוני: כל פעם שהגמרא מביאה "אלמה אמר..." מדברי אמוראים, הכוונה היא, שמדובר בהלכה מאד ידועה ומוסכמת מדורות קדומים, וממילא יש לה משקל חשוב ביותר וניתן להקשות ממנה.



עיצוב: אפרת נוילנדר | תיכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר