סקר
איזה דפוס אני מעדיף?
טלמן
וגשל
עוז והדר
מסורת הש"ס


 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "סתמא" ["סתם משנה"]

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

בכורות כח ע"ב


"מי שאינו מומחה וראה את הבכור ונשחט על פיו הרי זה יקבר וישלם מביתו. לימא תנן סתמא כר' מאיר? דלמא בדוקין שבעין, ודברי הכל."

 

1.
במשנה היתה ברישא מחלוקת בין רבי מאיר ורבי יהודה [ראה המאמר הקודם]. לגבי הסיפא במשנה אומרת הגמרא [בקטע שלפנינו], שהיא נקראת "סתם משנה" והגמרא מנסה להעמידה דווקא כשיטת רבי מאיר ברישא.

2.
ויש לשאול: האם הכוונה כאן לביטוי "סתם משנה" הרגיל? והרי בדרך כלל הכלל הוא ש"סתם משנה - רבי מאיר" אם כן מה משמעות שאלת הגמרא האם ה"סתם" של הסיפא היא כרבי מאיר?

3.
כמו כן יש לשאול האם ניתן להסיק מכאן שכל חלק ממשנה שאין בו שם חכם נחשב כ"סתם משנה" לעניין שהלכה כמותה [ולעניין הגדרת משנתנו [הרישא+הסיפא] כ"מחלוקת ואחר כך סתם"]?

4.
הגמרא עונה שבאמת הסיפא מתאימה ל"דברי הכל", ולאו דווקא לדברי רבי מאיר ברישא.

5.
ונראה לחדש: כאשר יש מחלוקת מפורשת במשנה בין שני חכמים [כבמשנתנו – בין רבי יהודה ורבי מאיר] הרי ששאר חלקי המשנה ה"סתמיים" [בין שמופיעים לפני המחלוקת ובין אם מופיעים אחרי המחלוקת – כבמשנתנו] לא מוגדרים כ"סתם משנה" כלל, והמינוח בסוגייתנו "סתמא כרבי מאיר" הוא בלשון מושאל לקטע שמבררים את מקורו.



עיצוב: אפרת נוילנדר | תיכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר