סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"בשר בחלב אסור באכילה ומותר בהנאה"
לדינה של בדיקה כימית לשוקולד חלבי

בכורות י ע"א

עודו צעיר לימים ומכהן ברבנות העיר גלינא שבגליציה, הזדמן פעם מרן הגאון רבי מאיר שפירא לעיר פרנקפורט דמיין. והנה הגיע לפניו אחד מתושבי העיר יהודי חרד וירא אלוקים ששימש גם כדוקטור במעבדה לכימיה, וסיפר לו כי מתוקף תפקידו במעבדה מביאים לו לעיתים שוקולד חלבי על מנת שיבדוק אם יש בו שומן מן החי (והרי הוא טרף כבשר בחלב). ביקש הכימאי לדעת אם מותר לו גם לחמם את השוקולד לצורך בדיקה זו, שכן מאחר והחימום בטמפרטורה גבוהה נחשב כבישול, נמצא שאם יש כאן שיעור גבוה של שומן מן החי, הרי הוא מבשל בשר בחלב.

לימים הציג הרב מלובלין את השאלה בפני הגאון רבי יצחק רוזנבלט אב"ד סאקלאט, והוא שיגרה אל מרן הגאון רבי דוב בעריש וויידנפעלד אב"ד טשעבין.

והרב מטשעבין השיב (שו"ת דובב מישרים סימן ל) כי כיון שלא אסרה תורה לבשל בשר בחלב אלא כדי שלא יבוא לאוכלו, הרי במקרה לפנינו שכל כוונתו בבדיקה היא כדי שלא להיכשל באיסור בשר בחלב, מעתה אין גם חשש של שמא יבוא לאוכלו, ולפיכך מותר לקיים בדיקה זו, כפי שמותר לבער חמץ בשר וחלב יחדיו מאחר שאין חשש שמא יבוא לאוכלו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר