סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "אלא מחוורתא כ..."

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

חולין קיז ע"א


 א"ל רב מרי לרב זביד: אי אליה איקראי חלב, תיתסר באכילה! א"ל: עליך אמר קרא +ויקרא ז'+ כל חלב שור וכשב ועז - דבר השוה בשור וכשב ועז; רב אשי אמר: +ויקרא ג'+ חלבו האליה - איקראי, חלב סתמא לא איקראי, אלא מעתה לא ימעלו בה! אלא, מחוורתא כדרב זביד.

 

1.
רב מרי הקשה ורב זביד עונה לו.

2.
גם רב אשי ענה על קושיית רב מרי, והגמרא מקשה על רב אשי וחוזרת לתרוצו של רב זביד, ועל כך אומרת הגמרא: "אלא מחוורתא כדרב זביד".

3.
ראה ב"מתיבתא", הערה כט, שדברי רב אשי לא נדחו אלא רק לפי דברי רבי ינאי בתחילת הסוגיה ולפי ביאורו של אביי, אבל יש סוגיא בתמורה דף לב] שהגמרא דורשת באופן אחר, וממילא דברי [דרשתו] רב אשי יכולים לעמוד במקומם, וכך פוסק הרמב"ם – כדברי רב אשי.

4.
הביטוי "אלא מחוורתא" נאמר על ידי "סתמא דגמרא" ולא על ידי אמורא מסויים, ובא לומר, שפרוש זה נראה אבל לא הכרחי.

5.
ויש אומרים שדווקא בגלל השימוש במילה "אלא" משמע שחוזר בו מכל ההסברים ומסכים רק להסבר המסויים שבהמשך המשפט "אלא מחוורתא...".

5.1
לפי זה, ההסבר בקטע הקודם לא כל כך מתקבל, אלא אם כן נאמר, שביטוי זה תקף רק לסוגיה המדוברת ולא לראיה הכוללת של כל הסוגיות העוסקות בנידון זה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר