סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "כעורה זו ששנה רבי"

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

חולין קיז ע"א


 א"ל ר' חנינא: כעורה זו ששנה רבי +ויקרא ג'+ כל חלב לה' - לרבות אימורי קדשים קלים למעילה!
אמר אביי: איצטריך, דאי כתב רחמנא חלב הוה אמינא חלב - אין, יותרת ושתי כליות - לא, כתב רחמנא כאשר יורם, ואי כתב רחמנא כאשר יורם הוה אמינא חלב אליה דליתא בשור - לא, כתב רחמנא כל חלב. ה.

 

 


1.
רבי ינאי דרש פסוק לדין המשנה, ומקשה עליו רבי חנינא: "כעורה זו ששנה רבי?" [=האם דברי רבי יהודה הנשיא "מכוערים"] , כלומר, ניתן ללמוד מהדרשה שדרש רבי יהודה הנשיא בברייתא. ואביי מיישב, שצריך את שתי הדרשות.

2.
מדוע רבי חנינא לא אמר "והתניא...", ומדוע נקט בלשון הפיוטית: "כעורה זו ששנה רבי?"

3.
בדף קטו הוסבר ביטוי זה, כאילו דברי "רבי" לא היו ידועים.
במסכת כריתות ובמסכת תמורה דברי "רבי" מופיעים במפורש בברייתא: "דתניא רבי אומר..."


4.
אולם נראה לי להסביר הסבר נוסף:
רבי ינאי – האמורא – היה תלמידו של רבי יהודה הנשיא.

"רבי חנינא" "סתם" הוא רבי חנינא בר חמא [ראה באטלס עץ חיים כרך ד עמ' 193 רשימה של הרבה "רבי חנינא"], היה תלמידו של רבי יהודה הנשיא. יש מחלוקת בפרשנים אם היה גדול או קטן מהאמורא רב. הרמב"ם כותב ש"רב" היה תלמידו של רבי חנינא בר חמא.

מדובר, אם כן, בדיון בין שני תלמידי רבי יהודה הנשיא.
בסוגייתנו משמע שרבי חנינא שואל את חברו – רבי ינאי – מדוע אתה דורש פסוקים אחרים ולא כדרשתו של רבי יהודה הנשיא – שהוא רבנו ושנינו למדנו אצלו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר