סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"תנא"-"אמורא"; משנה מבוססת על דברי אמוראים

[סדר הדורות]

חולין צא ע"א


רבינא אמר: לא נצרכא אלא לכדרב יהודה אמר שמואל, דאמר רב יהודה אמר שמואל: שני גידין הן; פנימי סמוך לעצם - אסור וחייבין עליו, חיצון סמוך לבשר - אסור ואין חייבין עליו. "

 

1.
רבינא מתייחס לשאלה מדוע משנתנו צריכה להזכיר את הגידים.

2.
והוא עונה שנצרך לדין של שמואל, שעל הגיד הפנימי חייבים מלקות [ואותו אסרה התורה], ועל הגיד החיצוני אין מלקות, כי הוא אסור רק מדרבנן.

3.
כיצד אפשר לומר שמשנה התכוונה לדין של אמוראים?

4.
ויש לומר: כוונת רבינא לומר שרבי יהודה הנשיא - בזמן המשנה – כבר ידע את הדין שמיוחס לשמואל, אלא שהגמרא מייחסת את הדין לשמואל כי הוא אמרה בפועל [בבית המדרש – לתלמידיו].

5.
ויש להוסיף: כנראה הדין של שמואל בסוגייתנו מבוסס על גדולתו של שמואל כמובא:
תנאים ואמוראים - ביוגרפיות: תולדותיו של שמואל:

...כן היה מומחה גדול בענייני טריפות, וכשרבי יוחנן כתב לו לקדם "חברנו", שלח לו שמואל 13 גוילים (גיר' הר"ח) בענייני טריפות, ואז כתב רבי יוחנן לקדם "רבותינו שבבבל"...

לכן, הדין של שמואל בסוגייתנו מבוסס על המציאות כפי שהוא הכיר אותה, ומציאות זו היתה ידועה כבר בימי "רבי" במשנה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר