סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "נקטינן"

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

חולין נג ע"א


"אמר רב יוסף: נקטינן - אין דרוסה לכלב. אמר אביי: נקטינן - אין דרוסה אלא ביד, לאפוקי רגל - דלא; אין דרוסה אלא בצפורן, לאפוקי שן - דלא, אין דרוסה אלא מדעת, לאפוקי שלא מדעת - דלא, אין דרוסה אלא מחיים, לאפוקי לאחר מיתה - דלא."

 

1.
רש"י במסכת גיטין מבאר את הביטוי "נקטינן" - מסורת בידינו מאבותינו. אין על כך דיון בגמרא אלא קביעת דין בלבד.

2.
בספר "בית אהרן", כרך ג, עמוד קסו, מביא שמלשון נקטינן "משמע דהכי קיימא לן להלכה".

3.
דיון מעניין בזה בספר "אנציקלופדיה מורחבת לחכמי התלמוד", קליגר איסר, עמוד תיח, שהלכה בדין זה בגלל המסורת.

4.
ראוי לציין שבספרות הרבנית [לא בגמרא עצמה] הביטוי הנ"ל מדבר על החלטה של מסקנה הלכתית.
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר