סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

 "רבי יוחנן וריש לקיש" - כשכל אחד מהם נכלל בקבוצת חכמים

[כללי פסיקה; אמוראים]

חולין מח ע"ב


"אתמר, מחט שנמצאת בריאה;
רבי יוחנן, ורבי אלעזר, ורבי חנינא - מכשרי,
רבי שמעון בן לקיש, ורבי מני בר פטיש, ורבי שמעון בן אליקים - טרפי
. לימא בהא קמיפלגי, דמר סבר: חסרון מבפנים - שמיה חסרון, ומר סבר: לא שמיה חסרון! לא, דכולי עלמא: חסרון מבפנים - לא שמיה חסרון, והכא בהא קמיפלגי, מר סבר: סמפונא נקט ואתאי, ומר סבר: נקובי נקיב ואתאי."

 

1.
רש"י מסכת חולין דף מח עמוד ב :

והלכתא כהנך רבנן דמכשרי - דהא רבי יוחנן וריש לקיש הלכה כרבי יוחנן
ועוד דקם ליה בשיטתייהו רבי אמי ורב אשי דאמרי לקמן אי קופא לגיו סמפונא נקט ואתא אלמא עבידא קנה שיכנס לתוכו מחט ולא מחזקינן איסורא הואיל ואין נקב ניכר בו ודוקא כי אתא כולה ריאה לקמן אבל נחתכה קודם שבא לפנינו חיישינן דלמא אי הוה ריאה קמן הוה נקובה והכי פסק רבי אמי לקמן בשמעתין.

רש"י פוסק כקבוצה של רבי יוחנן+רבי אלעזר+רבי חנינא – שמכשירים לגבי מחט שנמצאת בריאה [כמובן שתלוי בפרשנות הראשונים לגבי הסיטואציה המדוייקת].

2.
רש"י מנמק את פסיקתו:

2.1
במחלוקת בין רבי יוחנן וריש לקיש – הכלל הוא, שהלכה כרבי יוחנן.

2.2
וכאן יש חידוש מסויים בדברי רש"י, שהכלל הנ"ל נכון גם כשמדובר ב"קבוצה" של אמוראים – ורבי יוחנן בכללה - נגד "קבוצה" אחרת [וריש לקיש בכללה], ולא רק במחלוקת "פרטית" בין רבי יוחנן וריש לקיש בלבד.

2.3.
לקבוצה של רבי יוחנן מצטרפים גם רב אשי ורבי אמי [מהסוגיה הבאה].

2.4
ייתכן שרש"י מתכוון לכך, שעל ידי צירוף דעת רבי אמי ורב אשי נוצר "רוב" לקבוצה הראשונה – 5 נגד 3.

2.5
או אולי רש"י מתכוון לכך, שמכיון שרב אשי גם מצטרף לדעת הקבוצה הראשונה, הרי שהלכה כרב אשי, שהוא "בתראי".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר