סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "משום רבי... אמרו"

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

חולין לז ע"ב


"משום רבי נתן אמרו: שלא אכלתי מבהמה שלא הורמו מתנותיה; אי אמרת בשלמא שריא, היינו רבותיה דיחזקאל, אלא אי אמרת אסירא, מאי רבותיה דיחזקאל."

 

 


1.
אולי אפשר לומר, שכאשר הגמרא אומרת "משום רבי... אמרו" הכוונה לומר, שלא ניתלה את דבריו רק בתנא אחד שאמר משמו, אלא כנראה כל תלמידיו קיבלו דבריו אלה ומסכימים להם, ויש לדבריו תוקף של רבים לעניין הכרעת ההלכה.

2.
אם כי בספר "ארח מישור" לרב חזן, עמוד רלה, מובאת מחלוקת בעניין זה:

משום רבי פלוני אמרו. עיין בביצה דף י"א ע"א דמוכח שם דאף היכא דאמרינן הכי הוי יחיד, שהרי אמרו שם משום רבי יהושע אמרו וכו'. אמר רב מתנה הלכה כרבי יהושע וכו', בשלמא וכו', איצטריך סד"א יחיד ורבים הלכה כרבים וכו' עי"ש.
כי מן האמור תמהני להרב יד אהרן ז"ל בא"ח (סימן ל"ה הגב"י) , שכתב דאפשר דלשון זה משום רבי פלוני אמרו הוי רבים עי"ש וצ"ע.
ועיין ג"כ בתוס' יבמות דף י"ז ע"ב ד"ה ולימא הלכה וכו') יע"ש באורך ודו"ק.
ועיין בכתובות דף מ"ז ע"א) שאמרו שם משום רבי נתן אמרו וכו', וכתב הרא"ש ז"ל שם בפסקיו שכתב דהלכה
כרבנן דאע"ג דרבי נתן דיינא דנחית לעומקא דדינא מ"מ הוי יחיד לגבי רבים וכו' יע"ש

ובסוגייתנו באמת זהו ההסבר האחרון לדברי יחזקאל הנביא [ואולי אין ללמוד מדברי פרשנות פסוקים על ענייני הכרעה], אם כי הרמב"ם מביא להלכה דווקא את ההסבר שהובא לפני כן בגמרא.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר